Hol vagyok?

Vér, veríték és könnyek. Élet egy ritka, középformátumú fényképezőgép-dinoszaurusszal, amely valószínűleg a világ legnagyobb és legnehezebb tükörreflexes szerkezete.

 Bazinagy, dögnehéz, de cserébe többféle képméretet tud - 645, 6x6, 6x7, 6x8, van hozzá Polaroid hátfal, és remek objektíveket gyártottak hozzá a japánok.

Címkék

100-200mm zoom (2) 101 (1) 180mm (1) 18x24 (1) 300mm (1) 360° (1) 500mm (1) 50mm (4) 5x7 (3) 617 (1) 645 (3) 680iii (5) 6x12 (6) 6x17 (1) 6x6 (2) 6x7 (1) 6x9 (1) agfa (1) alkatrész (2) Angulon (6) Apple (1) árlista (1) árnyék (1) barkács (3) barlang (1) caffenol (1) Camera Obscura (3) Canon (2) Canon 5D (1) CCD (1) Certo Six (1) csengőhang (1) d60 (1) dia (3) digitális (1) digitális hátfal (3) dioptria+korrekció (1) e (1) ebay (1) eBay (15) eladó (2) EOS30 (1) EOS D60 (1) extension rail (1) Facebook (2) fekete fehér (5) fénymérő (1) film (2) filmcsere (4) fkd (1) foma (5) fotópapír (1) fotóstáska (1) fp 3000b (2) Fuji (6) fuji (2) Fujifilm (5) fujifilm (3) Fuji 645 (4) fuji 680 remote release wiring diagram (1) fuji gx680 (4) Fuji GX680 (14) Fuji X-T1 (1) füst (1) gázgyár (1) gólem (3) gömbpanoráma (1) GSW 690III (1) GW670 (1) gx (1) GX680 (5) Hét képe (1) híd (1) Holga (2) igazolványkép (1) ilford (2) infravörös (2) japán (1) Japán (1) kanada (1) kapcsolási rajz (1) karácsony (1) kereső (2) kísérlet (2) kisfilm (5) Kodak (3) Köln (1) könyv (1) Kovács úr (7) különbség (2) labor (2) land rover (1) lápvidék (1) levelezés (3) Linhof (1) Ljubitel (4) Luma (1) LumaII (2) lyukkamera (5) Mágus (1) mágus (2) magyarország (1) mai manó ház (2) makró (1) mattüveg (4) Minolta Weathermatic (1) monopod (1) művészet (2) nagyformátum (1) nagyítás (4) naplemente (1) negatív (1) negtív (2) nikon (1) Nikon (2) nyakpánt (1) objektív (9) olcsó (1) olvasnivaló (1) olympus (3) om (1) papírkép (4) Parlament (1) paszpartu (1) Phase One (1) pinhole (2) polaroid (4) portugália (4) posta (4) prospektus (1) redscale (3) Rodenstock Sironar (1) Rollei (1) rollfilm (1) Rossmann (1) Schneider Symmar (1) sín (1) solargraph (1) szerelő (1) szerviz (5) szkennelés (2) szobor (1) szpot+fénymérő (2) tél (2) tenger (3) tilt-shift (2) turista (1) újságcikk (1) utazás (7) VDS Camera (2) Velvia 50 (1) videó (5) víz (1) yashica (2) zeiss (1) Zeiss (1) Címkefelhő

Vadhajtások

Mattüveg kerestetik

2012.12.18. 08:00 mudman

Az első tekercs amit a 6x12-es Holga alapú, de Angulonnal tupírozott gép csinált, nem lett igazán jó. Az élességgel nem volt minden rendben, úgyhogy nekiálltam, kiköszörülni a csorbát. Először is egy igazi mattüveget kellett keresni. Sokadikra sikerült is. De ugorjunk kicsit vissza az időben.

A félnapos intenzív barkácsolás után végre felkerült a Holga elejére a durván ötvenéves Schneider Angulon, és a kisebb illesztési hibán is túljutottunk egy pánikszerű köszörüléssel. Már csak az élességállítás volt hátra. Mivel ebben a hibrid cuccban sosem látjuk mit is fényképezünk pontosan, ezért igen fontos, hogy ezt rendesen beállítsuk. A módszer nem tűnt bonyolultnak, csak a film helyére kellett egy darab mattüveget keríteni, és fekete lepel alatt, nagyítóval nézegetve addig tekergetni a helikoidot, míg meg nem lesz a fókusz végtelennél, és még néhány előre kiválasztott távolságnál. Csak a mattüveg beszerzés volt macerás.

mattuveg1_560.jpg

Első körben a lakáshoz legközelebbi két üvegesnél jártam, hogy legyenek olyan kedvesek, vágjanak nekem egy 6x12 centis darabot, kettes üvegből. Az egyik helyen nem értek rá ezzel vacakolni, a másik üveges meg elkezdett okoskodni, de ő sem akart vágni. Végül egy óbudai boltban sikerült beszereznem, ahová előbb odatelefonáltam, és mire odaértem, a hölgy már le is vágott két darabot. Kemény 200 forintért. 

Már csak a mattítás maradt hátra, de a fogkrémes tipp nem jött be. Itthon aztán egy régebbi McLaren sajtóanyagból kitépett pauszpapírral kísérleteztem. A pauszos rész került a belülre, felállítottam a szettet az erkélyen, és az éjszakai fényeknél megpróbáltam bekalibrálni, hogy mikor, hol éles a kép. Egész jól ment, csak a papír finom rostjai zavartak, ahogy nagyítóval kerestem az éles pontokat.

Másnap Portugáliában - Opel Adam bemutatón - elfényképeztem a tekercset, majd itthon elő is hívtam Kovács úrnál. Az eredmény ezerszer jobb lett, mint az eredeti objektívvel, de mégsem az igazi. Gondoltam kezdjük újra a beállítást, ezúttal rendes anyagokkal, napfényben, pauszpapír nélkül.

Végül modellautó-gyűjtői segítséget kaptam, öntapadós, matt matrica képében. Jónak is tűnt az ötlet, egészen addig, amíg a felvitt matricáról ki nem derült a nagyító alatt, hogy csillámos izék is vannak benne. De nem adtuk fel, jött a következő próba, igazi savmaratott üveg képében. A beszerzésbe, átvételbe fektetett energia ellenére sajnos ezzel sem jártam sikerrel. A fényképezőgép hátára celluxozott üveglap még mindig aránylag sötét, és szemcsés képet adott. Csupán a móka kedvééért kiszedtem a Fujiból a hatalmas mattüveget, és odapróbáltam a gép hátuljára. A látvány megrázó volt, borotvaéles, világos kép nézett velem szembe. Egy baj volt csupán, a 680-as mattüvege túl nagy, nem lehetett pontosan a helyére illeszteni, eltörni meg érthetően nem akartam. 

matttuveg_560.jpg

Ekkor már kezdett körvonalazódni a dolog, hogy kénytelen leszek Kovács úr egyik lebetegedett 645-ös Mamiyájából kölcsönkunyerálni egy mattüveget. Rövid internetes keresés után kiderítettem, hogyan is kell egy mozdulattal kiszedni a vázból, majd átballagtam a doktorhoz, hogy magamhoz vegyem a kérdéses szervet.

Ezzel aztán már könnyen ment a dolog, rémes fagyban, de végül sikeresen beállítottam mindent. Több napos szívás után végül az igazi mattüveg vált be. Tanulság: ne próbáljunk meg okosabbak lenni a fényképezőgép gyártóknál. Valamit csak tudnak. :) Így újabb próbatekercs került a gépbe. Izgulok is.

Szerző: Földes Attila

A bejegyzés trackback címe:

https://fujigx680.blog.hu/api/trackback/id/tr574955989

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gergosipos 2012.12.18. 15:03:06

Csak egy kis szilicium-larbidot kellett volna venned, 400-as vagy 800-as finomságban, és azzal elég szép mattüveget tudtál volna csinálni. És 10 deka nincs 200 HUF...

mudman 2012.12.18. 22:33:07

@gergosipos:
Kösz. Remélem többször nem kell ilyennel bíbelődnöm, de megjegyzem. Azért a kölcsön, igazi mattüvegbe egyéb tudomány is szorult, nemcsak a mattság. :)
süti beállítások módosítása